Tapatalk-plugin pitäisi toimia taas. Hae tapatalk-sovelluksessa sivuston nimellä "subaru club finland". Jos ongelmia ilmenee, laita ystävällisesti viestiä clubin info sähköpostiin.

CVT vaihteistoöljyt

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Rexar

CVT vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Rexar »

Mitäs öljyjä olette Subarun CVT vaihteistoon laittaneet/laitattaneet ja oletteko tehneet pesun samalla?

Auto on Subaru Outback 2012 ja ajettu 156000km. Kertaalleen öljyt vaihdatin merkkiliikkeessä noin 106000km kohdalla (ensimmäinen kerta tuolle autolle) ja silloin laskivat osan pois ja uutta tilalle (ei huuhdeltu tai pesty). Silloin käytetty Subarun omaa öljyä vaihteistoon.

Nyt kun joskus nopeasti liikkeelle lähdössä tuntuu että vaihteisto jurnauttaa ennen kuin saa kunnolla kiinni, niin ajattelin varalta vaihdattaa öljyt tässä vaiheessa. Vaihteisto toimii kyllä hyvin ja liikkeelle lähtö on hyvä ja sulava, mutta tosiaan jos auto on seissyt ajamatta ja lähtee nopeasti liikkeelle niin joskus hyvin harvoin tuota on havaittavissa. Varmaan on ihan normaalia CVT laatikon toimintaa, mutta eipä tuo öljynvaihto hukkaan mene oli miten oli.

Nyt ajattelin että käyttäisinkö huomattavasti halvemmassa paikassa Öljypisteellä, joka tekee vaihteistoöljyn vaihdon Fuchs Titan CVT Flex (täyttää valmistajan tekniset vaatimukset) öljyllä ja on 100% öljynvaihto huuhtelemalla ja samalla on mahdollista ottaa vaihteiston pesu. Oletteko laitteneet noita Fuchsin öljyjä vai onko parempi mennä Subarun omilla öljyillä? Tosin merkkihuollossa eivät tee huuhtelemalla, eikä pesua ole saatavissa ja on kalliimpi. Ja toinen kysymys sitten että kannattaako ottaa pesua vai ei, sanoivat että pesevät vain jos on likaista vanha öljy.

Etu- ja takatasauspyörästöön meinasin samalla laitattaa nuo Fuchs Titan Sintopoid 75W-90 (GL5) jota Öljypisteellä tuohon tarjoavat, ne varmasti asiansa ajaa, jos jollain kommenttia, niin kuulisin mielelläni.
-teme-
Jäsen

Re: CVT vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja -teme- »

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 5785-motul

Tuotapa noihin on tullut laitettua.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 470tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99
Jorge Coyones

Viesti Kirjoittaja Jorge Coyones »

Motulia ja toptecciä ( laatuluokitus oikea)on laitettu. Mulla on samanikäinen outback, kuin sulla.
Tämähän on mielipide kysymys. Minun mielipiteeni on: Ei ole suurta väliä minkä merkkistä öljyä vehkeissä käyttää, kunhan on oikea laatuluokitus. Tärkeintä on se, ettet aja samoilla öljyillä liian pitkään. Koskee ihan kaikkia maailman autoja, moottoripyöriä yms. Moottoreita, vaihdelaatikoita ja muita voimansiirron komponentteja.
Eli vaihda öljyjä useasti. Itse vaihdan moottoriin öljyt 14-15 TKM välein ja laatikkoon vaihdatan 50 TKM välein. Ja vaihda kaikki öljyt, ei vain alle puolia öljyistä. Eli huuhtelemalla. Silloin vaihtuu kaikki öljyt puhtaisiin ja lähtee epäpuhtaudet pois
Rexar

Viesti Kirjoittaja Rexar »

Kiitos vastauksista! Tuli laitettua vielä tuonne maahantuojalle kysymystä Fuchsin öljystä ja sieltä tuli tiukka linja ettei mitään muuta öljyä ole Subaru hyväksynyt kuin omansa. Maahantuoja kommentoi myös tuossa vastauksessaan seuraavasti: "Valitettavasti noista “tarvikeöljyistä” on kentältä lähtökohtaisesti erittäin huonoja kokemuksia(kalliita vaihteistojen täystuhoja) ja olemme joka vuosi myyneet useita “uusia” vaihteistoja “väärillä” öljyillä rikottujen vaihteistojen korjaamiseksi(vauriot voivat tapahtua erittäin nopeastikkin öljynvaihdon jälkeen). Millään muulla öljyllä ei ole Subaru tehtaan hyväksyntää..."

Tähän autoon suositus on ollut K0425Y0710 ja nykyään korvautuu tuotteeseen K0425Y0711 CVTF II OIL (DARK GREEN) 20L

Täytyy vielä harkita käyttäisikö mielenrauhan vuoksi kuitenkin merkkikorjaamolla vaikka varmasti muukin öljy toimii yhtä hyvin. Harmi kun merkkihuollossa eivät huuhtelemalla tee, luulisi että tuo on perusjuttua nykypäivänä.
-teme-
Jäsen

Viesti Kirjoittaja -teme- »

Ei se subarukaan itse sitä öljyä valmista, jonkun öljymerkin tuotetta se on sekin...
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 470tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99
Jorge Coyones

Viesti Kirjoittaja Jorge Coyones »

-teme- kirjoitti: 29 Heinä 2024, 19:32 Ei se subarukaan itse sitä öljyä valmista, jonkun öljymerkin tuotetta se on sekin...
Juuri näin. Se on Midlandin öljyä. Ainakin oli vielä vuosi sitten.
Ei kannata uskoa merkkihuoltoa näissä asioissa. Niiden mielestä vaihdelaatikkoihin ei tarvitse vaihtaa öljyjä koskaan. Kannattaa uskoa tervettä maalaisjärkeä. Eli vaihda öljyt ajoissa. Ja vaihda kaikki öljyt, ei vain puolia öljyistä
hannu_s

Viesti Kirjoittaja hannu_s »

Minä kanssa alkanut vähän epäilemään tuota väärä öljy teoriaa. Siis joo, saahan sen oikeasti väärällä öljyllä (luokitus pielessä) mutta itse olen törmännyt tähän laatikon tuhoon ei merkkikokemusta / ei viitsitä selvittää korjaamoista ja siihen se että siellä vaihteistossa ei ole yks eikä kaks täyttöpropulta vaikuttavia tulppia....

Skenario on ollut -> etuperästä öljyt ulos -> etuperän öljyt CVT puolelle. Parhaillaan asiakas päässyt moottoritielle ja reteli jumiin, vetoakselit murroksista poikki yms kivaa 😐

Itse olen laiskana käyttänyt merkkiliikkeessä CVT öljyn vaihdossa.
Subaru Outback 2.5 -19
Subaru XV 2.0 -18
Karim

Viesti Kirjoittaja Karim »

Se olisi itsellänikin Forester XT.:hen CVT öljyjen vaihdon aika, klometrejä mittarissa ~180tkm. CVT öljyt on kertaalleen vaihdettu edellisen omistajan tpimesta merkkikorjaamossa 95tkm paikkeilla (en tiedä onko tehty huuhtelemalla) Tekisi mieli teetättää CVT öljyjen vaihto huuhtelemalla, mutta hinta merkkihuollossa huuhtelulla:
Rinta-Jouppi, Oulu 900e-1000e
Wetteri, Oulu 1200e
Ilman huuhtelua:
Er-Wo, Oulu 300e

Sitten on ÖljyPiste, Oulu 490e huuhtelullla +pesu

Eli Wetteri ja Rinta-Jouppi ovat noilla hinnoilla pois.
Er-Wo:lla tulee käytettyä autoa muutenkin huollossa, mutta harmi kun eivät tee huuhtelulla. Öljypisteen hinnan voisin maksaa, mutta jotenkin jäi fiilis kun sinne soitin, että tulisikohan siellä nyt varmasti oikeat öljyt laitettua.

Eli onko foorumilaisilla vinkata muita varteenotettavia CVT öljynvaihto paikkoja Oulunseudullla?
Subaru Forester XT CVT (MY13)
Vastaa Viestiin