http://www.aliexpress.com/item/ZOSI-4CH ... 59816.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei se nyt niin koominen ole, koska noillahan voi seurata kaiken maailman huoltomiehiä etc. Se on teoriassa sama laki valtiolle ja ihmisille, yksityisyydensuojaa ei saa rappeuttaa. Lain mukaan valvonnasta pitää ilmoittaa ja noin järjellä ajatellen ilmoittaminen kannattaa, koska se voi estää rikoksen jo itsessään: rosvot ei edes lähde tekemään mitään, kun on ilmoitus valvonnasta. (Tämän vuoksi kameroiden maalaaminen mustaksi ei välttämättä ole edes kannattavaa: kun kamerat näkyvät, niin niiden ei tarvitse edes kuvata ketään.) Toinen homma noiden kanssa on se, etteivät kamerat saa kuvata toisen tontille. Jos Tompan kamerat tallentavat naapurin pihalla tapahtuvan rikoksen, ei kameramateriaalia saa käyttää todisteena oikeudessa, koska kamera nyt vaan ei saa kuvata naapurin puolelle. Tämäkin on ymmärrettävää, vaikkakin kuulostaa rikoksen kohdalla hupsulta.Qulle kirjoitti:Olikos niin että näistä pitää vielä ilmoittaa jollain kylteillä et kameravalvonta? Lakihan on aika koominen näiden kanssa
Karttaan merkittyä tietä ei saa puomilla katkaista ilman lupaa, vaikka olisi kuinka yksityinen! Kartoissa pitää olla merkintä puomeista!Qulle kirjoitti:No kyllähän oman tontin sisäpuolella pitäisi saada kuvata ihan vapaasti ilman mitään kylttejä. Toki se pelote-vaikutus on varmaan kohtuu tehokas, ei siinä mitään.
Nyt meni ohi tämä yksityistie-homma... mitä tällä takoitit? Jos sulla on mökille oikeasti yksityistie joka päättyy mökin pihaan, mikä sen merkkaamisessa ahistaa?
Tätähän se muuan hra Smith yritti oikeudessakin sössöttää, vaan eipä kelvannut näkemys.Qulle kirjoitti:No kyllähän oman tontin sisäpuolella pitäisi saada kuvata ihan vapaasti ilman mitään kylttejä. Toki se pelote-vaikutus on varmaan kohtuu tehokas, ei siinä mitään.
Mutta jos talosi seinässä on kyltti niin se ei ole enää salakuvausta.ximmo kirjoitti:Tätähän se muuan hra Smith yritti oikeudessakin sössöttää, vaan eipä kelvannut näkemys.Qulle kirjoitti:No kyllähän oman tontin sisäpuolella pitäisi saada kuvata ihan vapaasti ilman mitään kylttejä. Toki se pelote-vaikutus on varmaan kohtuu tehokas, ei siinä mitään.![]()
Yksityisalue eli oma tontti ei ole julkinen paikka. Julkisella paikalla saa kuvata, yksityisalueella laki on eri ja aidatulla pihalla kuvaillessa voi syyllistyä salakatseluun. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 039001#L24" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja mullahan noi on nimen omaan "riista" kameroitaQulle kirjoitti:Ja ilmeisesti taktisesti oikein sijoitettu riistakamera on kans ok.
Jos luit keskustelua aiemmin, niin tämähän jo tuotiin esille. Tosin kyltistä huolimatta mennään salakuvauksen puolelle, jos kamera kuvaa esim. wc-tiloissa tai saunan pukuhuoneessa.Matway kirjoitti:Mutta jos talosi seinässä on kyltti niin se ei ole enää salakuvausta.ximmo kirjoitti:Tätähän se muuan hra Smith yritti oikeudessakin sössöttää, vaan eipä kelvannut näkemys.Qulle kirjoitti:No kyllähän oman tontin sisäpuolella pitäisi saada kuvata ihan vapaasti ilman mitään kylttejä. Toki se pelote-vaikutus on varmaan kohtuu tehokas, ei siinä mitään.![]()
Yksityisalue eli oma tontti ei ole julkinen paikka. Julkisella paikalla saa kuvata, yksityisalueella laki on eri ja aidatulla pihalla kuvaillessa voi syyllistyä salakatseluun. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 039001#L24" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei se nyt oikeasti ole sairasta, jos yhtään enemmin miettii asiaa. Yksityisyydensuojasta tulee pitää kiinni, se on ihan selkeä lähtökohta. Toki se on surullista, että rikoksen ehkäisyyn tai niistä tuomitsemiseen ei kaikki kuvamateriaali kelpaa, mutta se seuraa määriteltyä lakia. Lakia voisi toki tarkentaa, mutta se olisi helvetillinen työ määritellä lainsäätäjiltä erilaiset tonttityypit, missä kuvaaminen on sallittua ja missä ei, ja onko poikkeustapauksia esim. tiettyjen ihmisryhmien kohdalla sekä kaikki muut erityistilanteet. Yksityisalueita ovat kaikenlaiset yksityisomisteiset paikat (omakotitalojen pihojen lisäksi metsäpalstat, kerrostalojen pihat tai parkkipaikat) ja nykyinen laki ei salli ilmoittamatonta kuvaamista ilman kuvauskohteen lupaa muualla kuin julkisilla paikoilla tai julkisissa tapahtumissa. Ihmisryhmillä viittaan esim. lapsiin tai vammaisiin, joilla ei välttämättä ole omaa käsitystä, mitä saa missäkin tehdä ja missä ei.Qulle kirjoitti:On tää sairas maa kun ei omistamallaan tontilla saa kuvata mitä tykkää... tosin eipä mikään yllätys.
Käsittääkseni yksityisellä henkilöllä ei kuitenkaan ole mitään ilmoitusvelvollisuutta, riittää että on kyseisillä kylteillä selkeästi ilmoitettu valvonnasta. Poislukien tietty wc:t ja muu pervoilu. Korjaa jos tiedät faktana onko näin. Itse olin 6,5 vuotta turva-alan firmassa töissä ja tämä on minun näkemykseni.ximmo kirjoitti:Jos luit keskustelua aiemmin, niin tämähän jo tuotiin esille. Tosin kyltistä huolimatta mennään salakuvauksen puolelle, jos kamera kuvaa esim. wc-tiloissa tai saunan pukuhuoneessa.Matway kirjoitti:Mutta jos talosi seinässä on kyltti niin se ei ole enää salakuvausta.ximmo kirjoitti: Tätähän se muuan hra Smith yritti oikeudessakin sössöttää, vaan eipä kelvannut näkemys.![]()
Siis edelleen, kyltti piisaa, sitähän minä juuri. Ei siinä mitään ilmoitusta ei viranomaisille tarvitse tehdä.Matway kirjoitti:Käsittääkseni yksityisellä henkilöllä ei kuitenkaan ole mitään ilmoitusvelvollisuutta, riittää että on kyseisillä kylteillä selkeästi ilmoitettu valvonnasta. Poislukien tietty wc:t ja muu pervoilu. Korjaa jos tiedät faktana onko näin. Itse olin 6,5 vuotta turva-alan firmassa töissä ja tämä on minun näkemykseni.
Juu aivan. Ja kyllä mua ainakin kiinnostaa mitä hiippareita oven takana ja pihalla on käynyt hiihtämässä, varsinkin kun asuu vähän pienemmässä taajamassa. Ja nää kuljetusliikkeet jotka soittaa aikaisintaan pihasta "jaa et ollutkaan kotona..."ximmo kirjoitti:Siis edelleen, kyltti piisaa, sitähän minä juuri. Ei siinä mitään ilmoitusta ei viranomaisille tarvitse tehdä.Matway kirjoitti:Käsittääkseni yksityisellä henkilöllä ei kuitenkaan ole mitään ilmoitusvelvollisuutta, riittää että on kyseisillä kylteillä selkeästi ilmoitettu valvonnasta. Poislukien tietty wc:t ja muu pervoilu. Korjaa jos tiedät faktana onko näin. Itse olin 6,5 vuotta turva-alan firmassa töissä ja tämä on minun näkemykseni.